Veel automerken zullen verdwijnen. Wat houdt hen overeind?

04.09.2023

De concurrentie in de auto-industrie is genadeloos en sommige merken betalen daarvoor de prijs. Dit geldt ook voor Seat, waarvan wordt aangekondigd dat het merk tegen het jaar 2030 zal verdwijnen. Zelfs de sterke positie van de Volkswagen Groep kon niet voorkomen dat dit prachtige merk, dat zijn oorsprong vond in 1950, zijn ondergang tegemoet gaat. Wat houdt een merk overeind?

Succesvol in de jaren '90.

In de autowereld geldt de wet van de sterkste, en dit heeft geleid tot een nieuw slachtoffer: Seat. Het merk kwam in 1986 onder de vleugels van de Volkswagen Groep en beleefde in de late jaren '90 een periode van groei, met de succesvolle lancering van nieuwe modellen zoals de Leon en Toledo. Tegelijkertijd werd ook Skoda opnieuw gelanceerd en dit merk bleek eveneens een groot succes.

Identiteitscrisis bij Seat.

Hoewel Skoda blijft floreren, geldt dit niet langer voor Seat, dat al meer dan 10 jaar worstelt met grote problemen. Een mogelijke oorzaak van deze neergang is dat bijna alle Seat-modellen tegenwoordig op elkaar lijken. Sindsdien is het merk er niet in geslaagd om zich volledig te herstellen. Dit zal nagenoeg een probleem worden voor meer fabrikanten. Sinds de komst van de elektrische wagen is er een minimalistische designtrend die niet lijkt weg te gaan. Daar zullen alle merken op lange termijn onder lijden.

Cupra neemt haar plaats in.

Het einde van Seat is nu officieel aangekondigd. Onder leiding van Luca de Meo, die inmiddels aan het hoofd staat van Renault, heeft Seat geprobeerd zichzelf opnieuw uit te vinden, met name via het submerk Cupra, dat een sportiever imago heeft. Cupra richt zich vooral op elektrische auto's en boekt steeds meer succes, ten koste van Seat. Zo werd de El Born, oorspronkelijk bedoeld voor Seat, overgenomen door Cupra.

Op wat focust Seat tot 2030?

De beslissing om Seat te beëindigen, werd als volgt gemotiveerd in een persbericht: "Seat S.A. blijft ook werken aan de toekomst van het merk Seat. Op dit moment werken we aan de vernieuwing van de modellen Ibiza, Arona en Leon, zodat we tot het einde van dit decennium plug-in hybride en efficiënte verbrandingsauto's kunnen blijven aanbieden." Het is duidelijk dat Seat zijn kernmodellen tot 2030 op de markt zal houden, maar daarna zal het definitief verdwijnen, behalve dan als een 'mobiliteitsmerk'.

Seat wordt een mobiliteitsmerk... wat is me dat nou?

Het merk zal zich in plaats daarvan richten op nieuwe vormen van mobiliteit die vooral jongeren nodig hebben, zoals autodelen, abonnementen en micromobiliteit. Dit wordt al weerspiegeld in Seat Mó, een van de belangrijkste deeldiensten in Barcelona, die in de afgelopen twee jaar 10.000 elektrische motorfietsen heeft verkocht. Meer en meer zien we (auto)merken horizontaal integreren. Het is logisch want tegenwoordig heeft 90% van een wagen te maken met de technologie die er in zit. Kijk bijvoorbeeld naar Apple die een revolutie wil teweeg brengen in de manier waarop we rijden met hun Apple Carplay.

De druk vanuit het Oosten blijft maar stijgen...

Deze situatie weerspiegelt de kwetsbaarheid van de markt en de onverwachte veranderingen die op elk moment kunnen optreden. Seat is vandaag de dag het slachtoffer van deze veranderende mobiliteitscontext, maar andere fabrikanten kunnen in de komende maanden of jaren ook verrast worden, vooral vanwege de dreiging uit China die boven de elektrische transitie hangt. Een studie suggereert namelijk dat China jaarlijks tot 24 miljard euro kan wegnemen van Europese fabrikanten. De auto-industrieoorlog is nog maar net begonnen. Wat denk jij?