Dit was Zoute Grand Prix 2023.
Naar mijn mening één van de betere edities van de Zoute Grand Prix. Het hele event zat beter in elkaar dan voorbije jaren. Alles was gecentraliseerd, wat voor een gesmeerder verloop zorgde. Al bij al was de organisatie tip top in orde. Misschien heeft dit te maken met hun nieuwe partner, die er bijgekomen is toen ze bijna failliet waren vorig jaar.
Nu we mogen niet vergeten dat dit event niet goedkoop is. Zeker als je een VIP ticket koopt. Ik geloof dat je dan een 300 euro kwijt bent. Met dit VIP ticket kan je in de tenten om de veiling en de wagens te bezichtigen. Dit is zeker de moeite, zeker als je een autoliefhebber bent. Van de nieuwste Lamborghini's, Porsche's en Audi's in de Prado, tot de oudste Ferrari's, Bugatti's en Aston Martin's in de Zoute Gallery. Fantastisch om deze veiling mee te maken. Het duurste model dat die dag werd verkocht was een Ferrari 250GT uit 1959. Een werkelijke blikvanger. Men had geschat op een waarde tussen de 5 à 6 miljoen. Het is dan toch ‘maar’ een 4,8 miljoen euro geworden.
De GT Tour begon met brede glimlachen en veel drang om te winnen.
De GT Tour is een ander verhaal. Naar jaarlijkse gewoonte doet Powercars mee aan de GT tour. De voorbije jaren hadden we een topresultaat behaald. Twee jaar geleden werden wij 1e plaats. Vorig jaar werden wij 2de plaats en kregen we tickets voor de Formule 1 in Monaco. Een fantastische ervaring was dat.
Dit jaar reden wij mee met onze Porsche 992 Carrera 4 GTS. Wat geen slecht machine was voor deze klus. Met een Porsche zit je altijd goed. Uiteraard doen er vaak een hoop 911 GT3's en GT3 RS'en mee. Dit maakt het in dat opzicht wat uitdagender. Maar wij hebben geluk met onze toppiloot: Olivier Van Oost. Geen snelheidsopgave te groot voor hem. Geef hem een zitmaaier en hij zal nog in de top 3 komen.
Onze Rallywagen voor dit jaar. Toch bij de eerste poging...
Een onverwachtse wending.
Wat veel mensen niet weten is dat een ‘rally’ wordt gereden op basis van een roadbook. Je kan op voorhand de route niet zien. Je weet dus ook niet waar je heen gaat en waar je zal eindigen. Dit maakt het leuk en spannend. Alhoewel wij daardoor in de nesten zijn geraakt. Goed begonnen aan de Tour, reden we plotseling Nederland binnen. Daar stond de politie ons op te wachten… Iedereen die met een Z-plaat mee reed moest hem afgeven. Ai ai ai, miserie. Op dit moment konden we met de onze 992 GTS geen 1 cm meer rijden op Nederlands grondgebied. Want volgens de wet mag je niet met een Z-plaat in andere landen dan België rijden.
Gelukkige heeft Matthias dan een creatieve oplossing gevonden om dan toch nog mee te rijden. Echter, niet meer met de originele wagen. We zijn dan overgeschakeld naar onze Porsche 718 GT4 Clubsport. Door dit incident hebben we niet meer kunnen mee doen aan enkele proeven waardoor dit een grote impact had op ons resultaat. De Z-platen krijgen we niet meer terug. De mensen van de organisatie hadden dit toch beter eens gecommuniceerd. Spijtig, maar volgend jaar pakken we ze!
Na de problemen met de Z-platen waren we noodgedwongen met een andere wagen te rijden.